اعلام و اطلاع رسانی دومین پنل از سلسله پنلهای آموزشی استانداردهای اعتباربخشی پزشکی عمومی دردانشکده آموزش پزشکی و فناوریهای یادگیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و گزارشی از برگزاری اولین پنل
به گزارش روابط عمومی دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری ، دومین پنل از سلسله پنل های آموزشی استانداردهای اعتبار بخشی پزشکی عمومی مورخ 21 مهرماه سال جاری در سالن دانشوران دانشکده و همزمان در محیط اسکای روم برگزار می گردد.
راه های ارتباطی:
تلفن تماس:09132593306 و 091223120596
فرم ثبت نام https://forms.gle/tg84JcCUuCizWzKu8
لینک https://www.sKyroom.Online/ch/vsme/education
گزارشی از برگزاری اولین پنل از سلسله پنلهای آموزشی استانداردهای اعتباربخشی پزشکی عمومی دردانشکده آموزش پزشکی و فناوریهای یادگیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
در راستای برنامه راهبردی دبیرخانه آموزش پزشکی عمومی در خصوص تضمین و ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی از مسیر اعتباربخشی از دو سال قبل، بازنگری استانداردهای ملی اعتباربخشی در دستور کار دبیرخانه قرار گرفت و هماکنون استانداردهای ویراست سوم در کمیسیون معین شورای عالی برنامهریزی مصوب شده و در حال طی نمودن مراحل اداری جهت ابلاغ کشوری است. این استانداردها با الهامگیری از استانداردهای نسخه ۲۰۲۰ فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، خوانش انتقادی استانداردهای ویراست دوم و البته شرایط بافتاری آموزش پزشکی کشور تدوین شدهاند.
در برنامهدرسی ملی مقطع دکتری آموزش پزشکی واحدی با عنوان اعتباربخشی و حاکمیت آموزشی گنجانده شده که در ترم گذشته برای نخستین بار در دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری با همکاری دبیرخانه پزشکی عمومی ارائه گردید و یکی از نوآوریهای طراحی یاددهی-یادگیری آن تدریس گروهی همزمان مسئول درس با ۴ نفر از سرگروهان کشوری حوزههای متقارن استانداردهای اعتباربخشی بود. رضایت بالای دانشجویان از طراحی آموزشی مورد نظر دلیل اصلی بر آن شد که این واحد در این ترم مجدد ارائه گردد و این بار طراحی آموزشی در سطح کشوری با هماهنگی دبیرخانه آموزش پزشکی عمومی و نیازهای روز آن انجام گردد.
با توجه به اینکه دور سوم اعتباربخشی پزشکی عمومی بر اساس استانداردهای ویراست سوم انجام خواهد شد، یکی از نیازهای اساسی دبیرخانه برگزاری دورهها و کارگاههای توانمندسازی در خصوص کلیه ذینفعان برنامه بود و عطف به آشنایی و تسلط ذینفعان با مفاهیم پایه و جدید در استانداردهای ۲۰۲۰ و همچنین ویراست سوم بنا بر آن شد تا نخست در سلسله پنلهای برنامهریزی شده مفاهیم پایهای مقدمه و حوزههای متقارن تبیین و جلسات جمعبندی نیر برگزار گردد و پس از آن دورههای توانمندسازی بر اساس استاندازدهای ویراست سوم آغاز گردد.
با توجه به اینکه یکی از ارکان مهم در اعتباربخشی، خبرگی آموزشی است در این دورهها از تمامی پتانسیلهای ملی، منطقهای و بینالمللی در راستای ارتقاء دوره استفاده خواهد گردید. .
اولین پنل از سلسله پنلهای آموزشی با عنوان "مقدمه استانداردهای ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی عمومی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی نسخه 2020" در روز شنبه 14 مهرماه در دانشکده آموزش پزشکی و فناوریهای یادگیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد. این پنل به ریاست دکتر سلیمان احمدی (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس دانشکده آموزش پزشکی و فناوریهای یادگیری) و سخنرانی دکتر بابک ثابت (دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، دکتر مهدی آقاباقری (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و معاون اعتباربخشی فرامرزی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت) خانم دکتر نیکو یمانی (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان)، خانم دکتر رقیه گندمکار (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران) و خانم دکتر مرضیه نجومی (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران) برگزار گردید.
مباحث مطرح شده در این پنل شامل موارد زیر بود:
- مفهوم، ضرورت و انتظارات از اعتباربخشی
- مفهوم استاندارد و انواع آن
- مراحل تدوین استاندارد
- ضرورت بازنگری استاندارد
این جلسه که دو ساعت به طول انجامید، با حضور 15 نفر به صورت حضوری و 256 نفر به صورت آنلاین از سراسر کشور برگزار شد. پس از سخنرانی هر یک از اعضای پنل، جلسه پرسش و پاسخ نیز برگزار گردید.
سلسله پنلهای آموزشی استانداردهای اعتباربخشی پزشکی عمومی، هر هفته روزهای شنبه از ساعت 13 تا 15 ادامه خواهد داشت و در چهار پنل آتی به حوزههای مختلف پرداخته خواهد شد. همچنین دو جلسه جمعبندی نیز در پایان این دورهها برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است که در راستای اعلام نیاز دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی، یک رساله مقطع دکتری تخصصی آموزش پزشکی با محوریت اعتباربخشی نیز با مشاوره پروفسور Ricardo León-Bórquez، پرزیدنت فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، و یک پایاننامه ارشد با محوریت شبیهسازی در آزمونهای آسکی در حال انجام است. این اقدامات نشاندهنده عزم جدی برای ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی در کشور است.