جستجوی عنوان طرح پژوهشی / فناوری
پژوهش فرآیندی برای تولید و کاربست دانش بوده و نقشی حیاتی در پاسخ به مشکلات سلامت بازی میکند (Tomlinson, Chopra, Hoosain, & Rudan, 2011).نقطه آغاز هر پژوهشی مسالهیابی است و تا زمانی که مساله اصلی شناسایی نشود، صرف زمان و هزینه جهت انجام پژوهش، ممکن است به نتیجه مطلوب منجر نگردد.از منظر تاریخی اهداف پژوهشی در حوزه سلامت همواره به میزان زیادی به علائق و انگیزههای پژوهشگران بستگی داشته و دروندادهای سایر ذینفعان مانند بیماران و یا ارائه کنندگان خدمات سلامت کمتر مورد توجه قرار میگرفته است. بدیهی است که بی توجهی به این عدم انطباق منجر به جهتگیری نادرست پژوهش و بیتوجهی به نیازهای ذینفعان پژوهش خواهد شد. به طوریکه بررسی های انجام شده حاکی از آن است که تنها 10 درصد از کل سرمایههای پژوهشی در دنیا برای نیاز 90درصد مردم جهان استفاده میشود که به شکاف 90/10 معروف است (Vidyasagar, 2006).کمبود منابع اعم از منابع مالی و انسانی در حوزه مورد پژوهش باعث میشود که منابع در دسترس، پاسخگوی تمام نیازهای آن بخش نباشد که نمونه بارز آن حوزه سلامت است (van Exel, Baker, Mason, Donaldson, & Brouwer, 2015)و امروزه تلاشهای فزایندهایبرای اولویت بندی پژوهش در این حوزه وجود دارد (Amerioun et al., 2014).تعیین اولویتها درکشورهای با درآمد کم و متوسط باعنایت به اختصاص بودجههای اندک به حوزةپژوهش اهمیت بیشتری پیدا میکند(De Haan et al., 2015). تعیین الویتهای پژوهشی کلید نوآوری و رشد اقتصادی است، چراکه تصمیم گیرندگان را در خصوص هدف قرار دادن مؤثر مضامینی که بالقوه بیشترین منافع عمومی را دارند، یاری میکند (De Haan et al., 2015) و پژوهشها را از میان محدودیتها هدایت میکند (Rudan et al., 2010).
به همین دلیل در سطح جهانی و ملی توجهات به سمت اولویت گذاری در پژوهش جلب شده و این مهم بویژه در کشورهای دارای منابع محدود پژوهشی اعم از منابع مالی و نیروی انسانی نیازمند توجه بیشتر است. از سوی دیگر توجه به ابعاد و الزامات اخلاقی پژوهش نیز ما را بر آن میدارد تا پژوهشی که منطبق با نیازهای جامعه نبوده و پاسخی برای سوالات و مشکلات گروه و جامعه هدف خود ارائه نمیکند، از منظر اخلاق در پژوهش نیز، دارای ابهام و اشکال تلقی کنیم.
به سختی بتوان تعریفی مورد توافق برای اولویتگذاری در پژوهش یافت اما اغلب تعاریف به مجموعهای از فعالیتها شامل شناسائی مشکل، اولویت دادن به مسائل و مشکلات مهمتر و دستیابی به توافق میان ذینفعان گوناگون، اشاره کردهاند. شواهد ملی نشان میدهد که علیرغم تأکید بسیار نظام سلامت بر اولویتگذاری در پژوهش و پاسخگوئی نسبت به نیازهای جامعه، فقدان فرایندی شفاف و متدولوژیک منجر به ابهام در تعریف اولویتها و یا منطق ناکافی در دفاع از آنها شده است.ولی حتی الویتهای تعیین شده با رو.شهای ابتدایی نیز بهتر از نداشتن الویتها است. لذا برای انتخاب پژوهش مناسب ابتدا الویتهای پژوهشی مرکز یا سازمان خود را جستجو کنید.
این الویتها ممکن است همراستایی با الویتهای پژوهشی کشور داشته و یا بنا به رسالت و مأموریتهای منطقه ای موسسه شما، برخواسته از نیازهای منطقه ای باشد. بهر حال موضوع پژوهشی که براساس یک نیاز واقعی حتی موسسه ای شکل گرفته باشد، از آنجا که ازابتدا مشتری خود را دارد یک گام از پژوهشهایی که بر اساس کنجکاوی فردی شکل می گیرند جلوترند.