مرکز رشد فناوری های دیجیتال در سلامت

در دهه‌های گذشته به‌منظور حمایت و تسریع در ایجاد کسب‌وکارهای موفق، انواع فراوانی از مکانیسم رشد توسط سیاست آفرینان، سرمایه‌گذاران خصوصی، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی معرفی‌شده است. در این میان، مرکز رشد/ انکوباتور (Incubator) یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به‌منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند. استفاده از مراکز رشد، امروزه به‌عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته‌شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل‌ارائه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود. امروزه بیش از ۳۰۰۰ انکوباتور در سراسر دنیا وجود دارد که بیشتر آن‌ها در کشورهای آمریکا و ژاپن مستقر هستند.

مرکز رشد واحدهای فناوری، نهادی است که برای کارآفرینان و واحدهای کوچک و متوسط دارای ایده‌های قابل تجاری شدن مبتنی بر علم و فن‌آوری، برای مدت چند سال اطلاعات و مشاوره‌های ضروری و نیز خدمات و تجهیزات مناسب، برای رشد و ارتقای آن‌ها ارائه داده و آن‌ها را برای حضور مستقل و مؤثر در صحنه فن‌آوری آماده می‌کند. مرکز رشد دانشگاهی، به‌منظور تسهیل استفاده تجاری از دانش فنی و حقوق مالکیت معنوی تأسیس می‌شوند و امکان استفاده از امکانات دانشگاهی مانند آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه را فراهم می‌کنند. همچنین امکان استفاده از نظرات و مشاوره تخصصی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه را نیز، فراهم می‌آورند. درواقع، مراکز رشد بستری است که دارای مکان فیزیکی و تسهیلات مشترک می‌باشد. مراکز رشد دانشگاهی با تمرکز بر تجاری‌سازی و بهره‌برداری از پژوهش، فناوری دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها فرایند خلق ارزش را تسهیل می‌کنند.

امروزه مراکز رشد کسب‌وکار و مفاهیم نظیر آن، به‌عنوان ابزاری در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی در سیاست‌گذاری علم و فناوری ایفا می‌کنند. اهمیتی که از دید سند راهبردی علم و فناوری کشور پوشیده نمانده و در این راستا توجه به عملکرد و نقش کلیدی مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری مبتنی بر دانش و فناوری، در زنجیره اقتصادی کشور بالأخص با گذشت حدود بیش از یک دهه از شکل‌گیری و فعالیت آن‌ها در ایران، همچنان دغدغه‌ای جدی برای کسب موفقیت پایدار در مسیر توسعه اقتصادی متناسب با نیاز کشور، در این حوزه محسوس می‌شود.

دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با وجود امکانات و  زیرساخت های فیزیکی، سخت افزاری و نرم افزاری مناسب در حیطه آموزش های مجازی و ارائه خدمات دیجیتال و سابقه درخشانی که در حوزه تولید محتوا، طراحی و تولید محصولات و خدمات الکترونیکی و توسعه و ترویج آموزش های الکترونیکی در علوم پزشکی و سلامت دارد و هم چنین به سبب برخورداری از اعضای هیات علمی و نیروی انسانی متخصص، پویا، جوان، کارآمد و علاقمند در این حوزه برای بستر سازی در راستای ایجاد فرصت های شغلی به منظور جذب اساتید، کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی، جهت ترویج و توسعه تولید و بکار گیری فناوری‌های پیشرفته دیجیتال در آموزش و ارائه خدمات سلامت، که از ضروریات و نیازهای جوامع امروزی است، مجوز راه اندازی «مرکز رشد فناوری های دیجیتال در سلامت» را در فضای فیزیکی موجود در این دانشکده از دانشگاه دریافت کرده است که می تواند زمینه ساز و ارائه دهنده خدمات حمایتی (زیر ساختی، فرهنگسازی، آموزشی، مشاوره ای، شبکه سازی، مالی و ...) به علاقمندان و متولیان حوزه فناوری، نوآوری و کارآفرینی مربوطه باشد و با نگاه مساله محور به منظور ترغیب، جذب، حمایت و پشتیبانی از کارآفرینانی که در قالب گروه های نوپای فعال دانشجویی، اعضای هیات علمی و صاحبان ایده، در زمینه های آموزشی و ارائه خدمات سلامت در بسترهای دیجیتال، شکل گرفته اند گامهای موثری بردارد. از این رو در راستای استفاده از ظرفیت و پتانسیل بالای فناوری های نوین آموزشی و خدماتی در بسترهای الکترونیکی و دیجیتالی در حوزه‌های ارتباط با صنعت و جامعه، تولید محصولات فناورانه منتج از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی و همچنین تشکیل هسته‌ها و واحد‌های فناور مرتبط با این حوزه، لزوم تأسیس مرکز رشد را در این حیطه پیش از پیش نمایان می‌سازد. ضمن آنکه  محدودیت وجود مراکز رشد فعال در حوزه‌های فناوری های دایجیتالی در سلامت منطقه نیز مهر تأییدی بر این موضوع است. تبدیل ایده به محصول و خدمات فناورانه و مبتنی بر دانش شامل خدمات مشاوره‌ای، آزمایشگاهی و آموزشی باهدف پاسخگویی به نیازهای جامعه و ذینفعان مبتنی بر اصول تمرکز بر جامعه و مردم محوری، نوآوری، مشارکت در سطوح فراملی و طرح عدالت و تعالی نظام سلامت از راهبردهای اصلی این مرکز محسوب می‌شود. در واقع ماهیت و حیطه ارائه خدمات واحدهای فناور در مرکز رشد فناوری های دیجیتال در سلامت شامل محصولات آموزشی و خدماتی در هر سه سطح « پیشگیری، درمان و توانبخشی » قرار می‌گیرند

این مرکز رشد پشتیبانی‌های لازم را در خصوص راه‌اندازی واحد‌های فناور جهت کمک به تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل‌ارائه به بازار و توسعه کارآفرینی در حوزه فعالیت این مرکز ارائه خواهد نمود.

 

  • اهداف راه‌اندازی مرکز رشد فناوری های دیجیتال در سلامت
    • توسعه فرهنگ کارافرینی، فناوری و نواوری در بین اساتید، دانشجویان و شاغلین دانشگاه
    • ترویج فعالیتهای آموزشی و منتورینگ در راستای مساعدت و تسریع تبدیل ایده به محصول / خدمت نواورانه، دانش بنیان و تجاری سازی انها برای تولید ثروت
    • کاهش موانع و عوامل بازدارنده فعالیت های آغازین مؤسسات فناور نوپا، ارائه پشتیبانی های لازم و خدمات اولیه، کمک به پا گرفتن و بالندگی و بالاخره افزایش ضریب موفقیت این واحدها
    • بسترسازی جهت پیاده سازی و تجاری کردن ایده های نو مبتنی بر دانش توسط صاحبان ایده
    • ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق و کار افرین جوان
    • کمک به رونق اقتصاد ملی مبتنی بر دانش و فناوریهای پیشرفته
    • ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش بنیان و فناور فعال
    • تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فناوری قابل عرضه به بازار
    • ایجاد ارتباط بین ایده پردازان و سرمایه گذاران
    • کمک به رشد و توسعه ملی و منطقه ای
    • ایجاد فضای مناسب جهت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی فنآورانه
    • ایجاد شرکتهای دانش بنیان کوچک و تخصصی با امکان رقابت در بازارهای داخلی و جهانی.
    • کمک به گسترش بهره‌مندی از مزایای فناوی‌هایی دیجیتال در حوزه سلامت و آموزش علوم ‍زشکی با تاکید بر یادگیری عمیق و ماندگار، کاهش هزینه‌های آموزش، تحقق آموزش در هر زمان و هر مکان، صرفه‌جویی در منابع
    • فراهم نمودن زمینه همکاری‌های علمی، شبکه‌سازی و زیست‌بوم فعالیت و تعامل با افراد و مراکز علمی، سازمان های دولتی و غیر دولتی داخلی و بین المللی

 

  • وظایف مرکز رشد فناوری های دیجیتال در سلامت
  1. ایجاد اکوسیستم فناورانه و نوآورانه در حیطه فناوریهای دیجیتال، الکترونیکی و هوشمند باهدف ترویج فناوری و فرهنگ کارآفرینی در حوزه بهداشت و درمان.
  2. توانمندسازی و بسترسازی تولید پروتوتایپ­ها در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و فناورانه صنعت.
  3. تجاری‌سازی دارایی‌های فکری حاصل از فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت‌علمی، پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان.
  4. فراهم سازی فضای فیزیکی و امکانات زیر ساختی در حد امکان
    •  فراهم نمودن فضای فیزیکی برای استقرار هسته‌ها، واحد‌ها و شرکت‌های فناور مرتبط با حوزه.
    • در اختیار قرار دادن امکانات  استودیو، سایت، کارگاهی، کتابخانه‌ای، فضاهای فیزیکی و تحقیقاتی.
  1. ترفیع نیازهای فناورانه جامعه و ذینفعان شامل نظام سلامت و صنایع.
  2. ارائه خدمات مشاوره‌ای جهت ایجاد، پیشبرد و ارتقا کسب‌وکارهای مرتبط با فناوری های دیجیتال
    • ارائه خدمات مشاوره ای و منتورینگ حضوری و بر خط به منظور مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف مارکتینگ، برندینگ، مالی و حقوقی
  1. کمک به ایجاد، پرورش و بقاء فعالیت‌های نوآورانه مرتبط با حوزه فناوری های  دیجیتال آموزشی، خدماتی و درمانی و ...
  2. حمایت ­از نوآوران به راه‌اندازی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان.
  3. حمایت ­از ­صاحبان­ ایده ­در راستای کاربردی نمودن ایده­های عملی.
  4. حمایت از بومی‌سازی و ساخت ابزارها، پلتفرم ها، سامانه ها و .... مورد نیاز دانشگاه و صنعت.
  5. شبکه سازی و ایجاد هم افزایی در راستای تقویت و دریافت خدمات متقابل تخصصی، مالی و ...
    •   برقراری ارتباط با بخشهای تولیدی و صنعتی برای تحقیقات توسعه‌ای.
    • شناسایی توانمندی و ایده‌های کارآفرینان مرتبط با حوزه.
    • تعامل با کارآفرینان درزمینه ارائه خدمات عمومی و تخصصی.
  1. ارزیابی ایده‌ها و گروه‌های کاری کارآفرینان.
  2. فرهنگسازی
    • اطلاع رسانی و آگاهسازی گروههای هدف
    • ارائه آموزش های لازم حضوری و مجازی برای آشنایی هر چه بیشتر گروه هدف با مفاهیم و فرایندهای کار افرینی، فناوری، نواوری، کسب و کار، تجاری سازی
    • برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سمینارهای علمی مشترک
    • ایجاد فرهنگ پاسخگویی به نیازهای جامعه و ذینفعان.

 

فایل‌ها

×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست