• تاریخ انتشار : 1402/06/11 - 14:32
  • بازدید : 223
  • تعداد بازدید : 209
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

منتخب و چکیده سه پنل از10 پنل برگزار شده همایش بین المللی آموزش پزشکی (AMEE)

   در روز اول بعد از افتتاحیه همایش در اولین روز همایش بین المللی آموزش پزشکی به  موضوع هوش مصنوعی در آموزش پزشکی پرداخته شد.   

 انواع هوش مصنوعی، کارکردهای هوش مصنوعی، ابعاد مختلف هوش مصنوعی و  بحث ادغام هوش مصنوعی در برنامه درسی و موضوع یادگیری هوش مصنوعی یا هوش مصنوعی برای یادگیری مطرح شد.

  مقاله چگونه مدارس و دانشگاه ها می‌توانند زنده بمانند یا رشد کنند معرفی شد و نکته مهم در این پنل این بود که باید ازالان باید به فکر موضوع سال تحصیلی جدید همراه با هوش مصنوعی باشیم.

  در ادامه به بحث اخلاق درهوش مصنوعی پرداختند و موارد اخلاقی را مهم دانستند و اشتباه در اخلاق را اشتباه در همه چیز دانستند. در این پنل به مسائل هوش مصنوعی از جمله سرقت ادبی، دسترسی به هوش مصنوعی،تنظیم هوش مصنوعی، منابع و داده های هوش مصنوعی اشاره کردند و درادامه اهمیت دسترسی به هوش مصنوعی برای دانشجویان مطرح شد.‌ در پاسخ به سوال آیا هوش مصنوعی جایگزین انسان میشود گفته شد هوش مصنوعی جایگزین انسان نمی‌شود ولی انسان هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند جایگزین انسان هایی می‌شوند که ازهوش استفاده نمی‌کنند.

 

  همچنین به موتورهایی که تشخیص استفاده از هوش مصنوعی دارند اشاره شد که این موتورها دقت لازم را ندارند و درموارد بسیاری به  دانشجویان اتهام استفاده از هوش مصنوعی زده شده که درست نیست.  در این پنل بر چت جی پی تی که در حدود ۸ ماه است متولد شده و در آموزش پزشکی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اشاره شده است و استفاده از چت جی پی تی در تجزیه تحلیل حجم زیادی از دیتا، بررسی تکالیف، پاسخگویی به چت ها، ارائه برنامه درسی نام برده شد و تاکید شد که این تکنولوژی در ابتدای راه است.

رییس پنل دوم در دومین روز همایش بین المللی آموزش پزشکی جناب آقای دکتر رضا لاری‌پور مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی کشور و مدیر گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه با بیان اینکه مشارکت دانشجو کلید هر تغییری است اظهار کرد: زمانی که رویکرد سازنده داریم باید نگاه‌ها سازنده باشد.

این متخصص آموزش پزشکی ادامه داد: ذهن دانشجو به دلیل باز بودن می‌تواند مسایلی را ببیند که هیأت علمی‌ها به دلیل مشغله کاری نمی‌توانند به آن توجه کنند به این علت باید از ایده های دانشجویان استفاده شود.

در پایان دکتر رضا لاری پور بابیان اینکه مشارکت دانشجو و تعلق خاطربسیار مهم است گفت : آموزش باید پیاده سازی شود. HPE

در ادامه این پنل که با مشارکت دانشجویان و استادان همراه بود مباحثی از جمله ارزیابی فرایند ها و دریافت بازخورد از روند فرایند، اهمیت مشارکت دانشجویان در طراحی کوریکولوم، بحث منتورینگ در سه قسمت آموزش، پژوهش، فرهنگی و اجتماعی، مشارکت دانشجویان در انجمن‌ها و کمیته ها، آموزش‌های نوین، پرورش دانشجویان کارآفرین، استفاده از نظرات دانشجویان، توانمندسازی اعضای هیأت علمی و استفاده‌ از منتورهای محتلف آموزشی HBL,PBL و تعاملات مطرح شدند.

رییس پنل سوم در سومین روز همایش بین المللی آموزش پزشکی دکتر الهه ملکان راد؛ گفت

شبیه‌سازها استانداردها وگایدلاین‌های مختلفی دارند که باید به آن توجه شود.

این فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق کودکان با اشاره به اهمیت نزدیک بودن شبیه‌سازها به دنیای واقعی افزود: برای شبیه‌سازها می‌توان از جاهای مختلف ایده بگیریم که یکی از آن‌ها کمیسیون‌های پزشکی قانونی است. که در آن خطاهای پزشکی مطرح می‌شود.

دکتر ملکان راد در ادامه تأکید کرد: «در شبیه‌سازی باید رشته‌های مختلفی درگیر باشند. هم‌چنین باید در شبیه‌سازی ارزیابی انجام شود که آیا مفید بوده است یا نه؟

در ادامه‌ی این پنل، دکتر غلام‌رضا حسن زاده مدیر گروه علوم اعصاب و مطالعات اعتیاد و رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور به موضوع آموزش شبیه‌سازی اشاره کرد و گفت: یکی از مراحل، طراحی آموزشی شبیه‌سازی است، که می‌توان از هوش مصنوعی برای تولید سریع‌تر شبیه‌سازها بهره گرفت؛ زیرا تولید شبیه‌سازها کار زمان‌بر و پرهزینه‌ای است..

این استاد دانشگاه تهران و معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران درمورد ارزیابی پنهان افزود: هنگامی که فرد می‌داند که ارزیابی می‌شود عملکردش متفاوت خواهد شد.

دکتر حسن‌زاده در پایان سخنان خود تأکید کرد: در شبیه‌سازی مفهومی به نام توهم مهارت داریم. به عبارت دیگر، در شبیه‌سازی  نباید تصور کرد که به مهارت کامل رسیده‌ایم. بدین منظور پیشنهاد می‌شود که در کنار هر شبیه‌سازی یک بسته آموزشی قرار گیرد.

سخنران سوم پنل سوم، پرستو علیخانی دانشجوی دکترای فناوری اطلاعات در آموزش عالی دانشکده علوم تربیتی و راون‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی بود که درمورد اهمیت واقعی‌سازی شبیه‌سازی گفت: در طراحی شبیه‌سازی مبتنی بر واقعیت نیاز است سطح گرافیک کار بالا باشد و از هوش مصنوعی در آن استفاده کنیم؛

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت اثرگذاری عواطف و احساسات در سنجش و ارزیابی شبیه‌سازی پزشکی افزود: علاوه بر سنجش دانش در ارزیابی شبیه‌سازهای پزشکی باید احساس و حوزه عاطفی دانشجوی علوم پزشکی نیز بررسی شود و پروتکل‌های سنجش عاطفی و غیر عاطفی را بگنجانیم. هم‌چنین باید سطح استرس فرد را در شبیه‌سازها ارزیابی کنیم.

علی‌خانی در پایان ابراز کرد: «انتظار داریم دانشجوی پزشکی با بیمار مجازی احساس همدردی و استرس داشته باشد، تا بتواند کنترل بیشتری در محیط واقعی بیابد.

از دیگر سخنرانان این پنل دکتر صدیقه السادات هاشمی دانشیار دندان‌پزشکی ترمیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر بنفشه درمنش متخصص نفرولوژی کودکان بودند، که به موضوعات شبیه‌سازی در رشته دندان‌پزشکی و اهمیت امنیت بیمار در بحث شبیه‌سازی حوزه دندان‌پزشکی هم‌چنین تأکید بر همکاری کل گروه آموزش پزشکی در بخش شبیه‌سازی اشاره کردند.

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار عمومی
  • کد خبر : 131043
کلید واژه

نظرات

0 تعداد نظرات

نظر

×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست