سرپرست دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری
لیلا افشار
دکترای پزشکی- PhD اخلاق پزشکی
استاد گروه اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
Email:
lafshar@gmail.com
leilaafshar@sbmu.ac.ir
HONOURS
Top Medical Ethics PhD Student
RESEARCH INTERESTS
- Ethical issues in beginning of life
- Ethics in medical education and research
- Teaching medical ethics
تالیفات
کتاب:
- روش شناسی در اخلاق زیست پزشکی، رویکردهای فلسفی و تجربی- بهار 1404- انتشارات لوح فکر
- تعیین الویت های پژوهشی ، یک راهنمای روشمند- انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - 1400
- جایگاه و شأن اخلاقی جنین انسان، کاربرد ملاحظات فلسفی در تصمیم گیری های پزشکی آغاز حیات. بهار 94، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی.
فصل کتاب:
- ملاحظات اخلاقی در پزشکی بازساختی و پژوهش در سلول های بنیادی، سلول درمانی و پزشکی بازساختی سری 2 از مجموعه کتاب های سلول درمانی و پزشکی بازساختی، انتشارات خانه زیست شناسی، 1400
- مبانی مهارت های ارتباطی (جهت فراگیران علوم پزشکی) انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- 1398- (تالیف)
- From OMICs to Ethics: Points to Start the Debate in Genomics, Proteomics,
- and Metabolomics Stem Cells Monitoring in Regenerative Medicine, Springer Nature Switzerland AG 2019
- Ethical Issues in Perinatal Tissue Derivation and Regenerative Medicine in Perinatal Tissue-Derived Stem Cells, Springer International Publishing Switzerland 2016
- Research: International Collaboration in H. Ten Have (ed.), Encyclopedia of Global Bioethics, Springer Science+ Business Media Dordrecht 2015
- DOI 10.1007/978-3-319-05544-2_375-1
- Personhood an Islamic Perspective” in Bioethics in Iran An application of Islamic Bioethics. EUBIOS, 2014
- حریم خصوصی در ارتباط بین بیمار و کادر درمانی، اخلاق کاربردی در ایران واسلام، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1389
مقالات:
- What Types of Aims Are Out There in a Higher Education System: A Narrative Review. Strides Dev Med Educ. 2025 April; 22(1): e1487.
- Adherence to WHO Ethical Guidelines for Nutritional Interventions during COVID-19: A Systematic Review. Med Law (2024) 43:1:93-114
- The Ethical Challenges of Umbilical Cord Blood Stem Cell Banking: A Qualitative Study, Shiraz E-Med J. 2024April; 25(4):e142330.
- Value-Rich Exposures in Medical Education; Synthesizing the Concept, J Adv Med Educ Prof. July 2023; Vol 11 No 3.
- Ethics Education in Medical Sciences; A National Descriptive Survey, Medical Journal of the Islamic Republic of Iran (MJIRI), 2022 (26 Dec); 36:176.
- The Localization development and validation of a survey instrument to assess attitudes toward professionalism based on the opinions of clinical teachers, BMC Medical Education. 2022, 22:902
- A Virtual Instructional Design Improved Breaking Bad News in Obstetrics and Gynecology Residents, Journal of Family and Reproductive Health, Vol 16, No 4 (December 2022)
- Ethical challenges of cord blood banks: a scoping review, JOURNAL of MEDICINE and LIFE. VOL: 15 ISSUE: 6 JUNE 2022
- Concept analysis of professionalism in teachers and faculty members, Journal of Contemporary Medical Sciences, 2022; VOL. 8 NO. 3.
- Phenomenology of Practice: A Valuable Way to Gain Pathic Knowledge in Medical Education, Journal of Qualitative Research in Health Sciences, 2022; 11(1): 58-60
- Redefining the concept of professionalism in nursing: an integrative review, Frontiers of Nursing • 8(4) • 2021
- Assisted reproduction; religious perspectives, Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation; 2021; 32(3)
- Professional identity of medical students: Proposing a Meta Static Structural Model. 2021. JAMP, Volume 9, Issue 4
- Value-rich exposures in medical education: phenomenology of practice according to the lived experiences of medical students in Iran, J Med Ethics Hist Med. 2021(Jul); 14: 9.
- Medical Students Value Rich Exposure in Clinical Setting During Covid 19 Pandemic, J Med Ethics Hist Med, Volume 13 (sup) Number 26 Dec 2020
- Assessment of medical students’ achievement of Najaf Abad Islamic Azad University educational objectives of medical ethics course using manuscript of them from “Extreme Measures” film. International Journal of Ethics Education 6(2). April 2021.
- Factors Affecting the Professional Behavior of Iranian Nurses: A Qualitative Study. JOURNAL OF COMPLEMENTARY MEDICINE RESEARCH, 2020 VOL 11, NO. 3
- Ethics of research on stem cells and regenerative medicine: ethical guidelines in the Islamic Republic of Iran, Stem Cell Research & Therapy (2020) 11:396
- The Physician-Patient Relationship: How It Represented in Iranian National Television, J Med Edu. 2020; 19(1)
- A Conceptual Framework of the Characteristics of the Clinical Faculty Members in Medicine, JOURNAL OF COMPLEMENTARY MEDICINE RESEARCH, 2020 VOL 11, NO. 1
- What is Hidden in Hidden Curriculum? A Qualitative Study in Medicine .J Med Ethics Hist Med, Volume 12 Number 4 May 2020
- Ethical challenges in the relationship between the pharmacist and patient in Iran, /International Journal of Human Rights in Healthcare April 2020 (DOI:10.1108/IJHRH-01-2020-0001)
- The Relationship between Moral Intelligence and Value Conflict Resolution Ability in University Students, Iran J Public Health, Vol. 49, No.2, Feb 2020, pp.409-410
- Professional socialization: an analytical definition. J Med Ethics Hist Med. 2019; 12: 17.
- A comprehensive model of hidden curriculum management in medical education. J Adv Med Educ Prof. July 2019; Vol 7 No 3
- The Comparison of Professional Confidence in Nursing Students and Clinical Nurses: A Cross‑Sectional Study. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, Volume 24 ¦ Issue 4 ¦ July-August 2019
- Applying an Ethical Framework to Herbal Medicine, Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine Volume 2018, Article ID 1903629
- Evaluation of medical ethics doctoral program;a utilization-focused approach, International Journal of Ethics Education, March 2018
- An overview of ethical issues in Tissue Engineering of Applied Tissue Engineering 2018; 5(2)
- Hidden Curriculum: An Analytical Definition, Journal of Medical Education Fall 2017; 16(4):198-207
- Comparison of Professional Ethics Course in Pharm. D. Curriculum of Selected Pharmacy Faculties, Educ Res Med Sci. 2017; 6(2): 69-76.
- Balance Between Confidentiality and Duty to Warn: A Case Commentary on Breast Cancer, Arch Breast Cancer; 2016, Vol. 4, No. 3: 104-107
- The Role of Private Sector in Higher Education; From Quantity and Quality to Access and Social Justice, Journal of Medical Education Winter 2017, Vol. 16, No. 1
- Children’s Privacy in Pediatric Wards in Teaching Hospitals Affiliated to Shahid Beheshti University of Medical Sciences: 2014 – 2015. Arch Pediatr Infect Dis. 2017 January; 5(1):e36539.
- Professional Practice of Medical Training in the E-Learning System: The Conceptual Model Based on a Critical Review, Journal of Medical Education Fall 2016; 15(4):214-20
- A conceptual model of physician-patient relationships: a qualitative study, J Med Ethics Hist Med 9: 14, November 2016
- Medical Oath; the Educational Impact, Journal of Medical Education Winter 2016, Vol. 15, No. 1
- Development of standards of professionalism for the faculty members of
Kurdistan University of Medical Sciences, Journal of Advances in Medical Education (JAMED) Vol.1, NO.1, autumn 2015, Page: 52-61
- Professional Behavior Assessment of Residents in Specialized Wards of Imam Reza Hospital in Tabriz Using P-MEX, Journal of Medical Education Fall 2015; 14(4):150-57
- Value-based Curriculum model from the Viewpoints of Experts in Education of Ethics and Values in Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Iranian Journal of Medical Education 2015: 15(40) / 304-318
- Concept Analysis: Value Based Curriculum, BIOSCIENCES BIOTECHNOLOGY RESEARCH ASIA, March 2015. Vol. 12(Spl. Edn. 1), p. 123-130
- Critical Interpretive Synthesis of The Concept of Value in Medical Education, Res Dev Med Educ, 2015, 4(1), 31-34
- Moral status of the embryo and time of ensoulment: A new look to Islamic tradition. 13th Asian Bioethics Conference and the 6th UNESCO Asia Pacific School of Ethics Roundtable Proceeding. 2013, pp 223- 227
- Embryo Donation in Iran: An Ethical Review. Developing World Bioethics, Volume 8 Number 3 2008 pp 192–196
- Abortion in Different Islamic Jurisprudence: Case Commentaries. Asian Bioethics Review, December 2011, Volume 3, Issue 4, P: 351–356
- غایتهای تعلیم و تربیت در نظامهای آموزش عالی سلامت:یک مطالعه تطبیقی : مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی / مهر 1403. 24(12): 109 تا 121
- اخلاق و معنویت سنگ بنای دانشگاه حکمت بنیان، نفس، سال 10، شماره 3 ،پاییز1402، صفحات 56تا 60
- دانشگاه حکمت بنیان، هدف راهبردی الگوی شش وجهی تعالی آموزش علوم پزشگی، طب و تزکیه ، بهار 1400 دوره 30 شماره 1 صفحه 57-65
- مرور نقادانه بر مدل های جامعه پذیری حرفه ای در دانشجویان علوم پزشکی، مجله پرستاری ایران، آبان 99، دوره 33 شماره 126 ص 82-102
- بررسی میزان حساسیت اخلاقی دستیاران تخصصی گروههای داخلی و جراحی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مجله ایرانی آموزش درعلوم پزشکی / اسفند 99، 20 (50) ص 418-424
- اقدامات لازم برای حرکت به سوی عدالت آموزشی درآموزش عالی، مجله ایرانی آموزش درعلوم پزشکی / آبان 99، 20 (27) ص 228-238
- تبیین تجارب حل تعارض ارزشی مدرسان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، یک مطالعه کیفی، مجله راهبردهای توسعه درآموزش پزشکی، دوره ششم شماره اول بهاروتابستان98صفحات 33 تا 46
- توانمندسازی استادان پیش نیاز شکل گیری حرفه ای فراگیران پزشکی، مجله مطالعات بالینی دانشکده پزشکی افضلی پور
- آزمون فلسفه پزشکی در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی: گزارش یکتجربه، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،1395 ، 44 (16)/ 388-398
- مروری برالزامات اخلاقی آموزش بالینی، پیشنهاد کدهای رفتاری درنظام آموزشی ایران توسعه ی آموزش جندی شاپور، فصلنامه مرکزمطالعات وتوسعه آموزش علوم پزشکی سال هفتم،شماره 1 ،بهار 95
- بررسی ارتباط بین نقش حمایتی پرستاران با میزان قاطعیت آنها، فصلنامه اخلاق پزشکی سال نهم، شماره سیودوم، تابستان 1394 صفحه 141-166
- مقایسه تأثیر آموزش اصو ل اخلاقی به دو روش روایتگری اخلاقی و سخنرانی بر حساسیت اخلاقی پرستاران، فصلنامه اخلاق پزشکی سال نهم، شماره سی و یکم، بهار 94 ص 95 -125
- الگوی برنامه درسی ارزش مدار ازدیدگاه صاحبنظران آموزش اخلاق و ارزشها دردانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، / مجله ایرانی آموزش درعلوم پزشکی / (40)15 : 304-328 1394
- اولویتهای اخلاق پرستاری از دیدگاه پرستاران، نتایجیکمطالعهیکشوری،مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، دورهی ششم، شمارهی ٣، مرداد1392 ص 63-54
- معیارهای حرفه ای شدن در پرستاری- تجارب مدرسین پرستاری، فصل نامه مراقبت مبتنی بر شواهد، دوره 4 شماره 10 بهار 93 ص 27-40
- بررسی ابعاد اخلاقی اهدای جنین و گامت ازمنظر اصول چهارگانه اخلاق پزشکی، فصلنامه اخلاق پزشکی سال هشتم، شماره بیست وهفتم،بهار93 ص 154 – 182
- مروری برتعارض حقوق دانشجو وبیماردرآموزش بالینی، فصل نامه اخلاق پزشکی سال هشتم شماره 27 ص 115-127
- شخصانیت و مسئله ولوج روح – فصل نامه اخلاق پزشکی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 21
- بازخوانی روائی دراخلاق: روشی در آموزش مفاهیم اخلاق پزشکی –مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی- شماره 5 دوره 5 مهر 1391- صفحه 9-16
- بررسی تعلیم و تربیت اخلاقی ازدیدگاه ابن سینا - فصل نامه تاریخ پزشکی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پائیز 1390، سال سوم، شماره 8، ص 65- 91
- ملاحظات اخلاقی درپژوهشهای آموزشی- فصل نامه تاریخ پزشکی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پائیز 1390، سال سوم، شماره 8، ص 141- 172
- ملاحظات اخلاقی در آموزش پزشکی و حقوق بیمار در بیمارستان آموزشی، –فصلنامهاخلاقپزشکی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 13 پائیز 1389
- حریم خصوصی در پژوهش های معطوف به انسان بر مبنای آموزه های اسلامی، فصل نامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، سال سوم، شماره هشتم و نهم، زمستان 88 و بهار 89، ص 59 تا 74
ترجمه ها:
- مهارت های ارتباطی در علوم پزشکی – انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- 1398
- ترجمه کتاب اینترنت برای پزشکانThe internet for physicians 1st& 2ed editions
- ترجمه کتابچه های آموزشی "حقایقی در باره سرطان دهان" و" حقایقی درباره سرطانهای ریه ،تیروئید وکلیه" به سفارش انجمن امداد به بیماران سرطانی ایران
فعالیت های اجرائی:
- سرپرست دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری – خرداد 1404 تا کنون
- مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 1402 تا کنون
-دبیر شورای اخلاق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مهر 1404
- رییس شبکه تحقیقات اخلاق پزشکی کشور- مرداد 1404 تا کنون
-عضو بورد تخصصی اخلاق پزشکی
- معاون پژوهشی دانشکده آموزش علوم پزشکی از سال 93 تا بهمن 1398
- عضو کارگروه اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
- عضو کارگروه اخلاق در پژوهش جهاد دانشگاهی کشور
-عضو کمیته اخلاق در پژوهش پژوهشکده چشم و علوم بینائی
- عضو کمیته اخلاق در پژوهش مرکز تحقیقات بیماری های عفونی اطفال
- عضو کمیته اخلاق در پژوهش مرکز تحقیقات گوارش
- مدیر امور پژوهشی دانشکده آموزش علوم پزشکی از سال 1392 تا 1393
- کارشناس ارزیابی فعالیت های پژوهشی مراکز تحقیقاتی تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سالهای84و85و86
- کارشناس مسئول ارزشیابی مرکز در چهار دوره از سال 1382 تا 1386
- مدیر پژوهشی و دبیر شورای پژوهشی مرکز تحقیقات بیماری های کلیه و مجاری ادراری
- کارشناس مسئول واحد بیماری های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان ورامین
- مسئول درمانگاه شبانه روزی شهید صدوقی پیشوا
- مسئول پایگاه منطقه ای انتقال خون ورامین - طرح نیروی انسانی