پژوهشیار هوشمند
دوره جامع مهارتافزایی در کاربرد هوش مصنوعی برای پژوهش علمی

چرا پژوهشیار هوشمند؟
در جهان امروز، پژوهش علمی با سرعتی بیسابقه در حال تغییر است. ظهور هوش مصنوعی مولد، نقطه عطفی در تاریخ علم به شمار میرود؛ نقطهای قابل مقایسه با اختراع چاپ یا ظهور اینترنت. این فناوری تنها یک ابزار کمکی جدید نیست؛ بلکه یک دستیار پژوهشی هوشمند است که میتواند مسیر تحقیق را از مرحله ایدهپردازی تا نگارش و انتشار متحول کند. پژوهشگری که امروز از هوش مصنوعی استفاده نمیکند، درست مانند پژوهشگری است که بدون اینترنت یا بدون جستجو در پایگاههای علمی کار میکرد؛ امکانپذیر است، اما بهرهور نیست و از رقابت جهانی عقب میماند.
دوره پژوهشیار هوشمند پاسخی است به این نیاز روبهرشد؛ دورهای استاندارد، نظاممند، هشتپودمانی و مبتنی بر بهترین تجربههای بینالمللی که بهطور ویژه برای اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی طراحی شده است. هدف این برنامه، توانمندسازی پژوهشگران است تا بتوانند بدون نیاز به برنامهنویسی یا پیشنیازهای فنی سنگین، از قدرت مدلهای زبانی بزرگ و ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی برای تسریع، ارتقاء و هوشمندسازی پژوهش خود استفاده کنند.
معرفی دوره را ببینید
اینفوگرافی معرفی دوره در یک نگاه
چرا این دوره
۱. استفاده از هوش مصنوعی در طراحی خود دوره
تدوین طرح برگزاری این دوره توسط یک تیم متخصص همراه با کمک هوش مصنوعی و با رعایت استانداردهای اخلاقی انجام شده است؛ این یعنی دوره، خود نمونهای از یک کاربرد مسئولانه و شفاف هوش مصنوعی در پژوهش است.
۲. پوشش چرخه کامل پژوهش
از انتخاب موضوع و مرور متون تا تحلیل داده، نگارش مقاله و ارسال آن در دوره پوشش داده شده است.
۳. تلفیق سه مهارت اصلی پژوهشی
مهارت فنی، مهارت شناختی، مهارت اخلاقی که در این دوره تعادلی میان این سه میسازد؛ چیزی که در بسیاری از دورههای مشابه وجود ندارد.
۴. تاکید بر اخلاق علمی
علاوه بر یک پودمان جداگانه، در هر پودمان هم به استفاده مسئولانه، اخلاقی، جلوگیری از سرقت ادبی و حفظ یکپارچگی علمی با نمونه های واقعی پرداخته می شود. در حقیق اهلاق یک چتر مفهومی در این دوره است.
۵. بدون نیاز به کدنویسی
تمرکز بر ابزارهای کاربردی برای پژوهشگران رشتههای مختلف، نه برنامهنویسان
۶. پروژه پایانی واقعی و کاربردی
شرکتکنندگان یک پروپوزال پژوهشی هوشمند تولید میکنند که از ایدهپردازی تا نگارش مقدمه، تحلیل داده فرضی و بیانیه شفافیت را شامل میشود. خروجی این دوره، فقط یادگیری نیست؛ یک محصول پژوهشی قابل استفاده است.
۷. همتا ارزیابی (Peer Review)
تقویت تفکر انتقادی از طریق ارزیابی پروژههای سایر شرکتکنندگان
۸. گواهی معتبر دانشگاهی
اعطای گواهی دوزبانه از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شرکت کنندگانی که امتیاز حدنصاب را کسب کرده باشند.

ساختار دوره: هشت گام تا پژوهشگری هوشمند
این دوره شامل هشت پودمان عملی و مهارتمحور است که کل چرخه پژوهش را پوشش میدهد:
هر پودمان شامل:
1- یادگیری مفاهیم کلیدی
2- آشنایی با ابزارهای تخصصی پژوهشگر
3- تمرین عملی و کاربردی
4- مهارتهای اخلاقی و تشخیصی برای جلوگیری از خطا و جعل منابع
این ساختار بر مبنای تحلیل دقیق سرفصلهای ۲۱ دوره معتبر جهانی و نیازهای واقعی پژوهشگران ایرانی تدوین شده است.

روش اجرای دوره
۱. مجازی غیرهمزمان (در هر ساعت از شبانه روز) بر اساس استانداردهای موکس (MOOCs)
۲. رویکرد خرده یادگیری (Micro-Learning) بیش از ۱۰۰ قطعه ویدئوی آموزشی با کیفیت کوتاه مدت
۳. تعامل با دوره: ویدئوهای تعاملی، آزمون های انتهای هر پودمان، پروژه پایانی، همتا ارزیابی
۴. محتوای غنی شده: منابع جهت مطالعه بیشتر، متن پیاده سازی شده ویدئوها، خلاصه جلسات، صوت کامل و پادکست خلاصه هر پودمان، نقشه مفهومی هر پودمان
این دوره برای چه کسانی است؟
۱. اساتید دانشگاه: که میخواهند پژوهش خود را به سطحی حرفهایتر و کارآمدتر ارتقاء دهند.
۲. دانشجویان تحصیلات تکمیلی: که درگیر پروپوزال، مقالهنویسی و تحلیل داده هستند.
۳. همه پژوهشگران: که میخواهند در برابر تحولات جهانی علم، مصرفکننده منفعل نباشند بلکه پیشگام و آیندهساز باشند.
زمان بندی دوره
|
پودمان |
عنوان |
بازه زمانی |
|
|
ثبت نام در دوره و آمادگی شروع |
۱۵ تا 25 آذر |
|
۱ |
مبانی هوش مصنوعی در پژوهش |
۲۹ آذر تا ۵ دی |
|
۲ |
اخلاق، قوانین و مسئولیتپذیری پژوهشی |
۶ تا ۱۲ دی |
|
۳ |
مهندسی پرامپت و چتباتهای پژوهشی |
۱۳ تا ۱۹ دی |
|
۴ |
انتخاب موضوع و تدوین سؤال و بیان مسئله |
۲۰ تا ۲۶ دی |
|
۵ |
مرور متون و مدیریت منابع با ابزارهای هوشمند |
۲۷ دی تا ۳ بهمن |
|
۶ |
تحلیل داده کمی و کیفی بدون کدنویسی |
۴ تا ۱۰ بهمن |
|
۷ |
نگارش و بازنگری علمی با کمک هوش مصنوعی |
۱۱ تا ۱۷ بهمن |
|
۸ |
ترجمه، ویراستاری و فرمتبندی حرفهای مقاله |
۱۸ تا ۲۴ بهمن |
|
|
پروژه پایانی |
۲۵ بهمن تا ۱ اسفند |
|
|
همتا ارزیابی پروژه ها |
۲ تا ۸ اسفند |
|
|
جمع بندی و صدوره گواهی |
۹ تا ۲۲ اسفند |
در بازه زمانی هر هفته، پودمان مد نظر منتشر خواهد شد و شرکت کنندگان در هر زمانی از هفته فرصت دارند ویدئو و سایر محتوای دوره را مشاهده، فعالیت عملی را انجام و در آزمون آن پودمان شرکت کنند.
ارزیابی دوره
|
مؤلفه ارزیابی |
شرح ملاک |
در هر پودمان |
امتیاز نهایی |
|
آزمون پایان هر پودمان |
تسلط بر مفاهیم مطرح شده در هر پودمان |
2 |
16 |
|
تکالیف هر پودمان |
انجام بهموقع و دقیق تمرینها و پروژههای هر پودمان |
4 |
32 |
|
پروژه نهایی |
انسجام، کاربردی بودن، خلاقیت در استفاده از هوش مصنوعی |
|
40 |
|
همتا ارزیابی |
توانایی ارزیابی پروژههای همکلاسیها |
|
12 |
|
جمع کل |
|
|
100 |
شرط دریافت گواهی قبولی: کسب امتیاز 70 از 100
هزینه دوره
تخفیف ویژه برای خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
3۰۰ هزار تومان (90 درصد تخفیف) دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
پس
هوش مصنوعی آینده پژوهش نیست؛ حالِ پژوهش است.
اما پژوهشگری که ابزارها را بدون چارچوب اخلاقی، دانش مفهومی و مهارت عملی بهکار گیرد، نهتنها بهرهوری خود را افزایش نمیدهد بلکه خطر خطا، سوگیری و آسیب به اعتبار علمی را به همراه دارد.
دوره «پژوهشیار هوشمند» طراحی شده است تا شما را به پژوهشگری تبدیل کند که:
نه اسیر تکنولوژی است و نه از آن میترسد؛
بلکه هوشمندانه و حرفهای آن را در خدمت علم قرار میدهد.
اگر آمادهاید پژوهش خود را بازآفرینی کنید، این دوره نقطه آغاز مسیر جدید شماست.
پرسش های متداول
آیا برای شرکت در این دوره نیاز به دانش برنامهنویسی دارم؟
خیر. این دوره به طور خاص برای پژوهشگران رشتههای غیرکامپیوتری طراحی شده است. تمرکز ما بر استفاده از ابزارهای آماده و هوشمند است و هیچ نیازی به دانش کدنویسی یا پیشزمینه فنی عمیق در علوم رایانه ندارید.
این دوره برای چه کسانی مناسب است؟
مخاطبان اصلی این دوره اعضای هیئت علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) و پژوهشگرانی هستند که میخواهند کیفیت و سرعت پژوهش خود را با استفاده از هوش مصنوعی ارتقا دهند.
آیا در پایان دوره مدرک معتبر دریافت میکنم؟
بله. در صورت انجام فعالیتهای دوره و کسب حداقل نمره ۷۰ از ۱۰۰، گواهی معتبر دوزبانه و دیجیتال از سمت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شما اعطا خواهد شد.
نحوه برگزاری دوره به چه صورت است؟
دوره به شیوه ترکیبی (Blended) برگزار میشود. محتوای آموزشی (ویدئوها و متون) در سامانه LMS بارگذاری میشود تا به صورت خودآموز مشاهده کنید. همچنین جلسات آنلاین رفع اشکال و وبینارهای زنده برای تعامل مستقیم با مدرس در نظر گرفته شده است.
مدت زمان دوره چقدر است و چقدر باید وقت بگذارم؟
طول دوره حدود ۲ ماه است. با توجه به ساختار پودمانی، شما میتوانید با صرف چند ساعت در هفته برای مشاهده ویدئوها و انجام تمرینهای عملی، همگام با برنامه پیش بروید.
پروژه پایان دوره چیست؟
پروژه نهایی یک تمرین کاملاً کاربردی است. شما باید با کمک ابزارهای هوش مصنوعی که یاد گرفتهاید، یک پروپوزال پژوهشی واقعی (از ایدهپردازی تا نگارش اولیه) تدوین کنید. این پروژه توسط مدرس و همتایان ارزیابی میشود.
خیر. این دوره به طور خاص برای پژوهشگران رشتههای غیرکامپیوتری طراحی شده است. تمرکز ما بر استفاده از ابزارهای آماده و هوشمند است و هیچ نیازی به دانش کدنویسی یا پیشزمینه فنی عمیق در علوم رایانه ندارید.