تاریخچه جشنواره
اولین جشنواره آموزشی دانشگاه در سال 1385 درزمان معاونت جناب آقای دکتر سید جلیل حسینی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد. یکی از اهداف مهم این جشنواره تجلیل از مقام بزرگوارانی بوده که در کسوت استادی نه تنها خود از ارزشمندترین ذخایر معنوی کشور می باشند بلکه در رأس هرم آموزش و ترتیب منابع انسانی ایران اسلامی قرار دارند.
علاوه بر تجلیل از مقام شامخ اساتید که از اهداف اصلی جشنواره در ایام بزرگداشت مقام معلم بوده تلاش بر آن بوده که با برگزاری این مراسم به اهداف ذیل نیز نایل شوند.
اهداف برگزاری جشنواره آموزشی:
1 – ارج نهادن به آموزش
2 – تلاش در جهت دستیابی به جایگاه واقعی ، مناسب و خاص آموزش در کنار پژوهش
3 – پررنگ کردن نقش معاونین آموزشی در مراکز و دانشکده ها و نمایش قدرت مدیریت و توانمندی آنها
4 – ارائه الگوهای اخلاقی – آموزشی جهت برنامه ریزیهای آموزشی آتی دانشگاه
5 – معرفی مراکز و فعالیت های آموزشی برتر
6 – بررسی فرایند های معرفی شده توسط مراکز با همکاری صاحب نظران آموزش پزشکی EDOومعرفی فرایندهای مطلوب
7- مشارکت گسترده دانشجویان و اساتید
8 – فراهم آوردن فرصتی جهت خودارزیابی همه مراکز و دانشکدهها
9-معرفی فرآیندها و روندهای آموزشی برتر و مطلوب در دانشکده ها و مراکز آموزشی
10- قدردانی از زحمات اساتیدی که در طول سال گذشته به نمایندگی از جامعه فرهیخته هیأت علمی دانشگاه در اجرای برنامه های آموزشی تلاش نموده و در این راستا متحمل زحمات فراوان شده اند.
11- آشنایی و تبادل اطلاعات دانشکده ها و مراکز با روندهای آموزشی یکدیگر خصوصاً در زمینه های علوم پایه و علوم بالینی
12- معرفی و تشویق دانشجویان برتر دانشکده ها در سطح ملی و دانشگاهی
13- آشنایی با سایر حوزه های ستادی دانشگاه با فعالیت های آموزشی دانشکده ها و مراکز
جشنواره آموزشی دانشگاه هر ساله در هفته معلم به نام جشنواره شهید مطهری با هدف ایجاد فضایی پر از نشاط ، ارتباط نزدیک تر فرهیختگان با یکدیگر ، ایجاد حسن علاقه و دلبستگی بیشتر در میان دست اندرکاران آموزش و آشنایی با اندیشه ملی نو و پویا برگزار می گردد تا در آن اندیشمندان، دانشگاهیان و دانشجویان عزیز با یکدیگر به اندیشه ورزی مبادرت کنند.
اين جشنواره در دو سطح دانشگاهی و کشوری برگزارمی شود.
در سطح دانشگاهی هر يک از اعضاء هيئت علمی يا همکاران ايشان حداکثر دو فرآيند آموزشی را به گروه معرفی می نمايند تا پس از تائيد گروه واردميدان رقابت گردد. در اين مرحله فرآيندهای اخذ شده با فرآيند استاندارد شده توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مقايسه می گردد و به هر يک از فرآيندها نمره ای اختصاص می يابد. در پايان براساس نمرات اخذ شده هر يک از فرآيندها ترتيب شده و به ترتيب بيشترين نمره اخذ شده و فرآيند های مطلوب دانشگاهی مشخص می گردد.از فرآيندهای مطلوب دانشگاهی در سطح دانشگاه تقدير به عمل آمده و برای آنها جوايز و ارزش های علمی ... منظور می گردد. فرآيندهای منتخب دانشگاهی وارد ميدان رقابت کشوری می شوند. و در سنوات آتی اين جشنواره ظرفيت تبديل شدن به يک جشنواره آموزشی منطقه ای و بين المللی را خواهد داشت.