همایش بین المللی آموزش پزشکی (AMEE)
به گزارش روابط عمومی دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری
همایش بین المللی آموزش پزشکی با حضور اساتید، متخصصان، اعضای هیئت علمی، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه ده از تاریخ 6 لغایت 8 شهریورماه سال جاری با همکاری دانشگاه هوشمند در دانشکده آموزش پزشکی و فن آوری های یادگیری برگزار گردید.
در مراسم افتتاحیه این همایش و پیش از پخش آنلاین دکتر سلیمان احمدی رئیس دانشکده آموزش پزشکی، ضمن خیر مقدم به حاضران مجازی و حضوری با بیان اینکه این همایش یک رویداد بزرگ است گفت: این رویداد در دنیا در مجموعه روابط بین الملل در حوزه آموزش پزشکی سرآمدترین گرد همآیی متخصصان حوزه آموزش پزشکی است و دانشکده آموزش پزشکی و فناوریهای یادگیری نقش کابل رابط را میان بخش علمی آموزش پزشکی جهان با ایران دارد.
وی با اشاره به تاریخچه این رویداد ادامه داد: در پکیج برنامه طیف گستردهای از برنامه ها و پنل ها توسط متخصصین امر ارایه می شود که فرصت خوبی را برای آموزش فراهم آورده است.
دکتر احمدی افزود: در این برنامه تلاش ما بر این است که صرف پخش کردن یک همایش سخنرانی نباشد بلکه بتوانیم در این دانشگاه آن را به شکل مبانی و مسائل نظری وارد کنیم.
ایشان به شعارهمایش که تحولی برای آینده و آینده آموزش پزشکی محیط آموزشی فراگیر و جهان اشاره کردند و گفت: اهمیت محیط آموزشی یعنی اهمیت کوریکولوم و استاد و فضای آموزش.
دکتراحمدی ادامه داد: امیدوارم از هم دیگر یاد بگیرم و یک اجتماع فعال یادگیری داشته باشیم و این درسی باشد برای دانشجویان که با هم کار کنند و از هم یاد بگیرند. وی تأکید کرد: تلاش بسیاری شده است که در این پنلها از استادان بالینی و علوم پایه و اعضای هیأت علمی با توجه به اینکه در برخورد با آموزش هستند حضورشان را در این زمینه برای انتقال تجربه داشته باشیم.
دکتر کامران سلطانی عربشاهی با تأکید بر اهمیت یادگیری گفت: آموزش سقف ندارد. آنقدر الگو برای یادگیری وجود دارد که بحث را پیچیده کرده است و عوامل مختلفی در آن تأثیر دارد. آنچه مشترک است انگیزه درونی ایجاد میکند که محیط آموزش میتواند این کار را تقویت نماید.
وی ادامه داد: او گفت: محیطهای یادگیری فراگیر به عوامل بسیاری ازجمله: فرهنگ فراگیران، اعتبار مدرس، آموزش مناسب در بالین وابسته است. مهمترین مشکل ما بالین است. آموزش در بالین حتما به سرویس مشترک و تیم نیاز دارد ایشان اشاره داشتند که استاد پیشکسوت و دبیر بورد آموزش پزشکی با دو دغدغه اساسی در فضای آموزشی مواجه است که در ابتدا مسائل آموزشی دانشجویان و سپس وضعیت بیماران است.
دکتر سلطانی عربشاهی با بیان اینکه محیط آموزشی بسیار تاثیر گذار است ادامه داد: بحث محیط آموزشی در همایش مطرح نشده بوده و جدید است. انسانها با انگیزه های درونی متفاوت در محیط آموزشی قرار میگیرند. محیط آموزشی خوب میتواند باعث افزایش انگیزه شود..
وی ادامه داد: مهم ترین مشکل ما تضاد فرهنگی ناشی از فرهنگ آموزش است. هر فرد فرهنگ متفاوتی دارد. زمانی این تفاوت فرهنگها با هم برخورد میکنند مشکل ایجاد میشود عوامل فرهنگی هم مهم است و باید مورد توجه قرارگیرد.
دکتر احمداحمدی ( معاون امور بین الملل دانشگاه هوشمند) با اشاره به اهمیت تغییر در آموزش اظهار کرد: هر تغییری با آموزش شروع میشود، توسعهی آموزش پزشکی باعث میشود؛ توسعهی آموزش پزشکی باعث توسعهی سلامت و بهتبع توسعهی انسان وانسان سالم میشود
وی افزود:اگر به شاخص توسعههای آموزش در دنیا توجه شود و اگر ما یک تعریف کلان از سلامت داشته باشیم بحث توسعه پر رنگ تر دیده میشود.
احمدی با اشاره به حدیث زگهواره تا گور دانش بجوی پیامبر اکرم(ص) ادامه داد: یادگیری در طول عمر یک اصل اساسی است که یادگیری ما انباشته یادگیری در طول بشر است.
دکتر احمداحمدی ادامه داد: حوزهی بینالملل دانشکده آموزش پزشکی هوشمند نقش کابل رابط را میان بخش علمی آموزش پزشکی جهان بازی میکند، که همایش AMME یکی از این فعالیتهاست.
در ادامهی افتتاحیه، دکتر بابک ثابت با بیان اینکه با شرکت در دومین سال تعامل مثبت متخصصان و اعضای هیأت علمی است که همزمان با رویداد جهانی برگزار میشود گفت: در سال گذشته با توجه به شیوع اپیدمی کرونا عمده مباحث بر پایه آموزش از راه دور بوده است اما امسال تمرکز بر آموزش نوین و مهارت های جدید بوده است.
دکتر سارا شهبازی دبیر علمی این همایش و معاون امور هیئت علمی وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی ضمن خیر مقدم به مدعوین حاضر در جلشه به معرفی این همایش با محوریت دانشکده آموزش و فناوری های یادگیری و مشارکت دانشگاه هوشمند و مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید بهشتی پرداختند.
نظر